Seriál Rychlý web ve WordPressu 3: návštěvníci

hcete si udělat vlastní webové stránky, ale neovládáte žádný programovací jazyk a ani do něj nechcete vrážet žádné přebytečné peníze? Nabízí se vám několik možností. Buď si web uděláte u někoho jako jsou estranky (o této možnosti tady psát nebudu – výsledek této volby totiž bude něco, co by vypadá jako by to vytvořilo 5leté dítě), nebo si zdarma stáhnete některý z redakčních systémů. Nejlepší zkušenosti mám s WordPressem (dále jen WP, o kterém budu na tomto webu ještě hodně psát.

Táákže… vybrali jsme si webhosting, nahráli a nastavili WordPress, zvolili líbivý vzhled a nainstalovali užitečné pluginy. Dneska se podíváme na další důležitou kapitolu, kterou jsou návštěvníci.  Ti se na váš web nedostanou jen tak, musíte je na něj nějak dostat.

Jak přilákat návštěvníky?

Vyhledávače

Na vyhledávače byste měli myslet už při vytváření vašeho webu (ať už jej sami programujete, nebo nahazujete WP – pro který je zde speciální plugin All in One SEO, viz náš článek). „Obor“, který se jimi zabývá se nazývá SEO – Search Engine Optimalization. Nebudu zde dopodrobna rozebírat, co to je (toto téma je opravdu rozsáhlé, zájemci nechť si trošku zagoogli ;-) ), jen vám dám několik rad, jak si dopomoci k lepším pozicím ve vyhledávačích.

  1. Klíčová slova – jsou ta, která nejlépe charakterizují váš web (např. stránky se zájezdem do Itálie – itálie, dovolená, dovolená v itálii, levná dovolená, zájezdy, levně do itálie). Používejte je hodně, ale s rozumem. Také je vhodné klíčová slova zvýrazňovat, např. tagem <strong></strong> (ne <b></b>, ten na rozdíl od strong vyhledávače neberou jako něco důležitějšího, pouze jako grafickou úpravu)
  2. Titulky, nadpisy a popisy – každá stránky by měla mít unikátní titulek (<title></title>), logicky oddělena nadpisy (<h1></h1>, <h2></h2>…) a obrázky by měly mít alternativní popis v případě, že se nemůžou zobrazit (ať už proto, že má uživatel zakázáno jejich zobrazování, či proto, že si web prohlíží slepý uživatel s čtečkou – <image src=“obrazek.jpg“ alt=“Logo naší firmy“ />)
  3. URL adresa – na ty si dávejte velký pozor. Pokud totiž nějkou stránku přesunete jinam (např. udelejsiweb.cz/nejaka-stranka -> udelejsiweb.cz/jina-adresa), vyhledávač jí nenajde a může vás za to penalizovat. Za druhé si dejte záležet na samotném tvaru URL – udelejsiweb.cz/seo/registrace-do-katalogu je určitě nejel pro vyhledávač příjemnější, než udelejsiweb.cz/clanek.php?idclanku=54650.
  4. Registrace do katalogů – slouží k získání zpětných odkazů, které velmi kladně ovlivňují váš rank (jakási známka, kterou vám vyhledávače udělují – Seznam má SRank – hodnoty 0 až 100, Google PageRank – hodnoty 0 až 10). Jak moc jej ovlivní, záleží na ranku webu, který na vás odkazuje a umístění odkazu (zda je odkaz v hlavičče/patičče, či na samostatné stránce např. s dalšími doporučenými odkazy). Seznamů vhodných katalogů najdete na Googlu velké množství, pokud se vám nechce hledat, můžete použít katalog na webu SEO expert. Jelikož je registrace práce velmi stereotypní, můžete využít služeb firem na tento problém zaměřených. Více v našem článku.

Sociální služby

Mnoho správcu webů si stále neuvědomuje, jak silným marketingovým nástrojem sociální služby jsou. Ať už se jedná o Facebook, který dnes má téměř každý o Twitter, který se u nás také pomalu rozšiřuje, nebo o některou z dalších. Pokud chcete reklamu a návštěvníky zdarma, na nic nečekejte, založte si Facebook účet a vytvořte svému webu fan stránku! Vaši návštěvníci se pak mohou stávat fanoušky a dostat k vám své kamarády. A vás to bude stát jen chvíli času, zbytek můžete nechat na uživatelích samotných. Dále je dobré na stránky strategicky rozmístit ikonky na sdílení (To se mi líbí! apod).

 

Pokud vám to nestačí, není problém zaplatit si ješte reklamu, která bude vaší Facebook stránku propagovat (můžete si zvolit zaměření – např. muži, věk od 15, bydliště Ostrava, popř. podle jejich zálib udaných v profilu).

Linkovací služby

Opět dobrý zpusob, jak zdarma získat nějaké návštěvníky. Doporučuji napříkladlinkuj.cz, nebo slovenský web vybrali.sme.sk.

Placená reklama

Tato možnost už sice není zdarma :-) ale určitě má něco do sebe. DoporučujiGoogle AdWords, léty a milióny uživateli prověřenou službu (včetně nás ;-) ).

Hotovo. Jak zjistit návštěvnost?

Způsobů je mnoho, ale ten nejrychlejší, nelevnější a nejkvalitnější :-D je zřejměGoogle Analytics.

 

Pokud nemáte účet, zaregistrujte se, přidejte stránku ověřte některou z nabídnutých metod. Obdržíte script, který nakopírujte do zdrojového kódu vašeho webu (nejlépe ihned za tag </body> – proč ne do hlavičky jako většinu JavaScriptů? – protože když dáme script až za body, web se nejprve zobrazí a až pak načte Analytics – uživatel tak nebude zdržován). Chvíli počkejte až, až Google shromáždí nějaké informace a pak vesele prohlížejte, kdo kdy kde odkud jak prohlíží vaše internetové stránky! ;-)