HISTORIE SEO

Archie (1990) byl dědečkem všech vyhledávačů. Vytvořil ho student McGillskej univerzity v Montrealu Alan Emtage. Archie prohledával FTP servery. Pokud chtěli lidé v této době sdílet data, museli mít FTP server. V podstatě velmi efektivní výměna informací, ale pouze v malé skupině lidí.

V roce 1993 začíná rozvoj WWW (World Wide Web).
V tomto roce vznikl první skutečný prohlížeč webových stránek nazvaný WorldWideWeb Wanderer. V druhé polovině devadesátých let existovalo několik vyhledávačů, které přinášely relevantní výsledky. Mezi ně patřily např. WebCrawler, Excite, Lycos, HotBot, Infoseek, Yahoo a nejznámější vyhledávač té doby Altavista.

Mechanismus přidání stránky do vyhledávače byl docela jednoduchý – stačilo adresu webu napsat do připraveného formuláře a odeslat. Stránka byla během několika dní či týdnů nalezena vyhledávacím robotem a přidána do databáze (indexována). Mnoho majitelů stránek začalo na stránky přidávat speciální značky (tzv. meta tagy ), které obsahovaly informaci, o čem daná stránka je.

Ke konci roku 1993 Martijn Koster vytvořil vyhledávač Aliweb podobný Archie, který indexování webové stránky. Aliweb umožňoval uživatelům, aby do něj stránky zapisovali a na tuto žádost zaindexuje. Nevýhodou bylo, že nebyl propojen s robotem, který by stránky sám hledal.

Do konce roku 1993 se objevily tři vyhledávače se svými vlastními roboty – JumpStation, World Wide Web Worm a Repository-Based Software Engineering. První dva indexovány hlavičku dokumentu a URL. Jejich problém však byl, že dokumenty zobrazovaly tak, jak se našli. Oproti tomu RBSE implementoval ranking systém.

V roce 1994 vytvořili Jerry Yang a David Filo ze Standford University Yahoo! . Ze začátku to byl seznam jejich oblíbených odkazů, kterým se snažili dát určitý řád, a tak vytvořili do současné doby nejznámější katalog. 20. dubna 1994 vydal Brian Pinkerton z University of Washington WebCrawler. Což byl první crawler, který indexování kompletní stránku, a ne jen hlavičky a URL.

Později WebCrawler koupil Excite. V roce 1995 přicházejí na scénu další a další vyhledávače: Metacrawler, Excite, Altavista, Inktomi / HotBot, AskJeeves a GoTo. Vedoucí postavení si však udrželo i vcelku s přehledem Yahoo !, což je ale v podstatě katalog. Z vyhledávačů byla populární hlavně AltaVista.

Jak se ale objevovaly stále další a další internetové stránky, byl stále větší problém něco najít (klesala relevance výsledků vyhledávání). Problém se vzrůstající mírou vyhledaných nerelevantních dokumentů vyřešili ke konci roku 1998 Larry Page a Sergey Brin s vyhledávačem Google .

V současné době se hodně hovoří o potřebě personalizovaného vyhledávání, ao potřebě lokálního vyhledávání.

Google_Search

Personalizované vyhledávání
je založeno na vymezených oblastech, které uživatele zajímají. Preference může určit přímo uživatel zaškrtáváním jednotlivých kategorií, nebo se dají získat i z oblíbených položek v prohlížeči (zjišťuje se, jaké stránky uživatel navštěvuje). Například Google má personalizované vyhledávání v současnosti v beta testování. Stačí zaškrtnout oblast zájmu a Google se snaží vybrat stránky, které mají s daným oborem něco společného.

Lokalizované vyhledávání je alespoň podle mě daleko užitečnější Dalo by se tvrdit, že fungovalo již od vzniku vyhledávání, jen v současné době je vylepšené. Pokud do vyhledávače zadám pizza Praha, očekávám, že mi to najde pizzerii v Praze. Pokud do Googlu v současnosti zadám pizza New York vypíše se mi seznam pizzerií, které mají na svých stránkách adresu v New Yorku, a navíc se mi zobrazí mapa kde je přesně najdu.

Lokální vyhledávání nabízí také například Seznam, v tomto případě se však na rozdíl od Googlu vyhledávají pouze firmy registrované v katalogu. Samozřejmě ostatní vyhledávače nevymizely, jen nejsou tak populární jako Google, který drží v současnosti největší podíl na trhu.

I ostatní vyhledávače časem začali používat vzorec pro hodnocení stránek podobný tomu jako použil Google samozřejmě s trochu jinými váhami. V současné době se hovoří o tom, že Google nemůže kralovat věčně, ale zatím není vyhledávač, který by byl populárnější. Dohnat Google se snaží hlavně Yahoo !, které koupilo řadu vyhledávačů (Altavista, Inktomi, Alltheweb)

Neustále rostoucí počet stávajících vyhledávačů vyžadoval od majitelů webů další odesílání adresy jejich stránek. Pro zajištění dostatku návštěvníky byly ale majitelé stránek ochotni udělat téměř vše, a proto nastal čas komercionalizace na poli SEO. Vznikají specializované firmy, které slibují přidání stránek do stovek vyhledávačů najednou.

Často tak i opravdu dělají – občas úspěšně, jindy méně. Po zaplacení poplatku takové společnosti odesílají adresu stránek do mnoha vyhledávačů, většinou přes vlastní automatizované programy. A jsou to právě tyto firmy, které můžeme označit jako prvních primitivních předchůdců dnešních konzultantů pro optimalizaci pro vyhledávače.

Umíte vytvořit kvalitní webové stránky?